pattern
Nieuws

Fiscaliteit elektrische auto's en laadpalen in België: Wijzigingen in 2025

Belasting op Inverkeerstelling (BIV) voor elektrische auto

Vlaanderen

Tot eind 2024 zijn EV's vrijgesteld van de BIV. Vanaf 2025 wordt deze vrijstelling afgebouwd, maar de exacte tarieven en berekeningsmethodes zijn nog niet vastgesteld. Er wordt verwacht dat factoren zoals gewicht en vermogen een rol gaan spelen bij de berekening.

Wallonië

Vanaf 1 juli 2025 introduceert Wallonië een nieuwe BIV-berekening die rekening houdt met motorvermogen, CO₂-uitstoot, maximaal toegelaten massa (MTM) en brandstoftype. Voor EV's wordt de CO₂-factor weggelaten, maar krachtige en zware elektrische auto's zullen een hogere BIV betalen. Bijvoorbeeld, de BIV voor een Tesla Model Y kan stijgen van € 61,50 naar € 1.404,50.

Brussel

Sinds 1 juli 2024 heeft Brussel de BIV-bedragen geïndexeerd met 20,79%. Voor EV's blijft de BIV echter laag, namelijk €74,29.

Jaarlijkse verkeersbelasting voor elektrische auto's

In Vlaanderen zijn EV's tot eind 2024 vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting. Vanaf 2025 zullen nieuwe inschrijvingen van EV's 50% van de verkeersbelasting betalen, en vanaf 2026 het volledige bedrag. De exacte berekeningsmethode is nog niet bekend, maar het is waarschijnlijk dat het gewicht van de auto een rol zal spelen.

EV's in Wallonië en Brussel betalen momenteel een minimale jaarlijkse verkeersbelasting van respectievelijk €92,93. Er zijn geen aangekondigde wijzigingen voor 2025.

Premies en subsidies voor elektrische auto's

De Vlaamse premie voor de aankoop van elektrische auto's, die tot €5.000 kan bedragen, wordt stopgezet. Hoewel de oorspronkelijke einddatum 31 december 2024 was, streeft de nieuwe Vlaamse regering ernaar deze premie zo snel mogelijk af te schaffen. Aanvragen die al zijn ingediend onder de huidige regelgeving blijven geldig.

 

Fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens

  • Fossiele brandstofvoertuigen: Voor voertuigen aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 wordt de fiscale aftrekbaarheid geleidelijk afgebouwd: 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en volledig afgeschaft in 2028.
  • Emissievrije voertuigen: Deze blijven tot eind 2026 100% aftrekbaar. Vanaf 2027 daalt dit percentage stapsgewijs naar 67,5% in 2031.

Laadpalen en infrastructuur

Particulieren

Particulieren hadden een belastingvermindering voor slimme en bidirectionele laadpalen, waar ze in 2024 gebruik van konden maken. Maar in 2025 verdwijnt deze belastingvermindering voor particulieren.

Bedrijven

Volgens de EPBD-richtlijn, die in 2025 van kracht wordt, moeten bestaande bedrijfsgebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen minimaal twee laadpunten voor elektrische voertuigen hebben. In onze andere blog vind je alles over de verplichting van laadpalen voor jouw parking.

Als bedrijf zijn de aankoop van de laadpaal en alle bijhorende infrastructuurwerken voor 100% fiscaal aftrekbaar. Voorheen was dat 200%, maar je bent nog tot inkomstenjaar 2029 zeker van 100% fiscaal voordeel. 

Conclusie

Deze aanpassingen weerspiegelen de evoluerende benadering van België ten aanzien van elektrische mobiliteit en de bijbehorende infrastructuur. Het is essentieel voor zowel particulieren als bedrijven om op de hoogte te blijven van deze veranderingen en hun mobiliteitsstrategieën dienovereenkomstig aan te passen.