Configureer je laadpaal
Afbeelding
Bij het opladen van elektrische voertuigen is het cruciaal om de compatibiliteit tussen de aansluiting van de laadpaal en de elektrische auto in gedachten te houden. De meeste nieuwe elektrische auto’s en plug-inhybrides in Europa zijn standaard uitgerust met een Type 2-aansluiting voor wisselstroom (AC) laden, wat de breed geaccepteerde norm is. Echter, voor gelijkstroom (DC) snelladen worden vaak de CCS (Combined Charging System) aansluiting gebruikt. Plug-inhybrides hebben geen DC-lader aan boord, dus kunnen ook niet snelladen. Een oude aansluiting die nu niet meer gemaakt wordt, maar wel nog aanwezig is bij oudere EV’s is de CHAdeMO-stekker. Het is belangrijk dat de eigenaren van elektrische voertuigen zich bewust zijn van het type stekker dat hun voertuig ondersteunt en de laadpaal biedt, om er zeker van te zijn dat opladen mogelijk is.
Bovendien zijn veel laadpalen onderdeel van specifieke laadnetwerken die hun eigen abonnementen of lidmaatschappen vereisen. Om toegang te krijgen tot deze laadpunten, moet de bestuurder vaak vooraf een account aanmaken en zich uitrusten met een laadpas of een bijbehorende mobiele app om de laadsessie te activeren. Deze netwerken kunnen variëren in prijsstelling en beschikbaarheid, dus het is aan te raden om voorbereid te zijn met de juiste laadpas of app. De meeste publiek laadpassen zorgen er wel voor dat je bij zoveel mogelijke publieke laadpalen terechtkan, maar het blijft belangrijk om dit te checken in je app.
De oplaadsnelheid is een andere belangrijke overweging. Een laadstation kan een hoger vermogen bieden dan dat je EV kan accepteren. Als een voertuig bijvoorbeeld is ontworpen voor een maximum van 50 kW DC-snelladen, zal het niet sneller opladen aan een station dat 150 kW kan leveren. Het kan er wel opladen, maar het zal de energie opnemen met de maximale snelheid die het voertuig aankan.
De beschikbaarheid van laadpalen is niet altijd gegarandeerd. Sommige stations zijn 24/7 openbaar toegankelijk, terwijl andere zich op privéterreinen bevinden met beperkte toegang of alleen beschikbaar zijn voor bepaalde gebruikersgroepen. Daarnaast kunnen sommige laadstations die zich bijvoorbeeld op bedrijfsterreinen bevinden, buiten kantooruren gesloten zijn of voorbehouden zijn aan medewerkers.
Wat betreft de betalingssystemen, deze variëren afhankelijk van de aanbieder van de laadpaal. Sommige staan betalingen toe via een laadpas, anderen vereisen betaling via een creditcard of mobiele app, en een aantal bieden zelfs contactloze betalingen met een bankkaart aan. Het is belangrijk om te controleren welke betaalmethoden beschikbaar zijn bij de laadstations die u van plan bent te gebruiken.
Tot slot, hoewel de trend naar universele toegankelijkheid van laadpalen toeneemt, zijn sommige nog steeds exclusief beschikbaar voor bepaalde groepen, zoals klanten van specifieke bedrijven of bewoners van bepaalde gemeenschappen.
Hoewel de standaardisatie van aansluitingen en laadkabels het mogelijk maakt voor een breed scala van elektrische voertuigen om opgeladen te worden aan diverse laadstations, blijven de factoren van laadpaalcompatibiliteit, laadnetwerklidmaatschap, oplaadsnelheid, beschikbaarheid van de laadpaal, betalingssystemen en exclusieve toegang van belang voor een soepele laadervaring. Het is belangrijk voor EV-bestuurders om deze overwegingen te begrijpen voordat ze zich aan een laadstation parkeren.
Syndicus of VME en vragen over laadpalen?