
Configureer je laadpaal
Afbeelding

De Vlaamse overheid heeft een tijdje een premie gegeven aan mensen die een elektrische auto kochten. Dit was bedoeld om elektrisch rijden populairder te maken. Maar deze premie heeft uiteindelijk veel meer geld gekost dan gepland: 72,8 miljoen euro in plaats van de oorspronkelijke 20 miljoen euro. Hierdoor werd de regeling eerder stopgezet dan verwacht. Wat heeft deze premie betekend en wat zijn de gevolgen?
In 2024 konden mensen in Vlaanderen een premie aanvragen als ze een elektrische auto kochten. Voor een nieuwe auto (tot € 40.000) kreeg je € 5.000 en voor een tweedehands auto € 3.000. Dit plan kwam van de toenmalige minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open VLD). Het idee was om elektrisch rijden voor meer mensen betaalbaar te maken.
De premie werd massaal aangevraagd: in totaal kregen 18.543 mensen deze financiële steun, waarvan 17.778 particulieren waren. Ook vzw’s en bedrijven die autodelen aanbieden, kregen premies (respectievelijk 523 en 242). Vooral in Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant werd veel gebruikgemaakt van de regeling.
Oorspronkelijk zou deze steunregeling drie jaar blijven bestaan, maar dat liep anders. De kosten bleken veel hoger dan verwacht, waardoor de nieuwe minister van Mobiliteit, Annick De Ridder (N-VA), besloot om de premie al op 22 november 2024 stop te zetten. Het budget van 20 miljoen euro was namelijk allang op.
Daarnaast zagen veel autodealers een kans: ze verlaagden hun prijzen zodat hun elektrische auto’s nét onder de grens van € 40.000 vielen. Hierdoor kwamen meer mensen in aanmerking voor de premie, wat de kosten verder deed stijgen. Dit succes was dus tegelijk een probleem voor de overheid, die de regeling niet langer kon betalen.
Onder de nieuwe regering komt er geen nieuwe premie meer. Sterker nog, er zijn plannen om in de toekomst een verkeersbelasting te heffen op elektrische auto’s. Wanneer en hoeveel dit precies wordt, is nog niet bekend.
Toch zijn er ook positieve ontwikkelingen. De overheid blijft investeren in betere laadmogelijkheden. De focus ligt vooral op grote laadpleinen in plaats van losse laadpalen. Daarnaast wil de regering elektriciteit goedkoper maken dan fossiele brandstoffen, zodat elektrisch rijden aantrekkelijk blijft.
Hoewel de premie nu wegvalt, heeft het er wel voor gezorgd dat het aantal elektrische auto’s in Vlaanderen is gegroeid. In veel Europese landen daalde de verkoop van elektrische wagens in 2024, maar in Vlaanderen steeg deze juist. Dit komt niet alleen door de premie, maar ook door nieuwe fiscale regels voor bedrijfswagens.
De toekomst van elektrisch rijden in Vlaanderen blijft onzeker. Aan de ene kant worden premies afgeschaft en kan er verkeersbelasting komen. Aan de andere kant wordt er flink geïnvesteerd in laadinfrastructuur en wordt elektriciteit misschien goedkoper dan brandstof. Het is dus afwachten welke invloed dit allemaal zal hebben.
Wil je meer weten over elektrisch rijden, laadpalen en slimme laadoplossingen? Certipower helpt je graag verder met al je vragen!
Wil je meer weten over de fiscaliteit van laadinfrastructuur?