pattern
Nieuws

Verplichting van laadpalen in België

Wat moet je weten voor 2025

Vanaf 2025 gelden er nieuwe verplichtingen voor het installeren van laadpalen op parkings in België. Deze wetgeving verschilt per gewest en is gericht op zowel nieuwbouwprojecten, ingrijpende renovaties als bestaande gebouwen. De regelgeving heeft als doel de laadinfrastructuur uit te breiden om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar elektrische voertuigen. Hoewel de Europese richtlijn voor de energieprestatie van gebouwen (EPBD) als inspiratie heeft gediend, hebben de gewesten Vlaanderen, Brussel en Wallonië hun eigen specifieke regels en termijnen opgesteld.

In dit artikel lees je alles over de belangrijkste verplichtingen per gewest en hoe jouw organisatie zich kan voorbereiden om aan de regels te voldoen.

Wat houdt de wetgeving in?

Vlaanderen

In Vlaanderen zijn de regels voor de installatie van laadpalen vanaf 2025 van toepassing op zowel nieuwbouw, ingrijpende renovaties als bestaande gebouwen. De nieuwe regelgeving, gebaseerd op de Europese richtlijn over de energieprestatie van gebouwen (EPBD), legt de nadruk op het creëren van een toekomstbestendige infrastructuur voor elektrisch laden.

Verplichtingen in Vlaanderen

  • Bestaande parkings (vanaf 2025)

    Voor bedrijven, winkels en andere niet-woongebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen geldt de verplichting om minstens twee laadpunten te installeren tegen 2025. Daarnaast moet de infrastructuur voorbereid zijn om in de toekomst eenvoudig extra laadpunten te kunnen toevoegen, met leidingen (of goten voor kabels) voor minimaal 1 op 4 parkeerplaatsen.

    Voor bestaande woongebouwen gelden er geen verplichtingen.

     

  • Nieuwbouw (vergunning na 11 maart 2021)

    Voor nieuwe woongebouwen die een omgevingsvergunning hebben gekregen na 11 maart 2021, geldt dat elke parkeerplaats moet worden voorbereid met laadinfrastructuur. 

    Bij niet-woongebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen moeten er minstens 2 laadpunten worden geïnstalleerd en moet er laadinfrastructuur zijn voor 1 op de 4 parkeerplaatsen.

     

  • Ingrijpende renovaties

    Voor woongebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan en meer dan 10 parkeerplaatsen hebben, geldt dezelfde verplichting als bij nieuwbouw. Deze verplichting geldt alleen als de renovatie de elektrische infrastructuur van het gebouw of de parkeerplaats omvat, of als het parkeerterrein zelf deel uitmaakt van de renovatie.

    Bij niet-woongebouwen gelden dezelfde verplichtingen als bij nieuwbouw nl. vanaf 10 parkeerplaatsen minsten 2 laadpunten, aangevuld met infrastructuur voor 25% van de parkeerplekken.

Brussel

In Brussel zijn er strikte regels voor de installatie van laadpunten op parkings, die op 1 januari 2025 van kracht worden. Deze regelgeving geldt voor zowel nieuwe als bestaande parkings, waarbij het aantal laadpunten afhankelijk is van de functie van de parking en het aantal parkeerplaatsen. De nieuwe verplichtingen zijn bedoeld om de groei van elektrisch rijden te ondersteunen en om een bijdrage te leveren aan een duurzame mobiliteit in de hoofdstad.

Verplichtingen in Brussel

  • Kantoorgebouwen

    Vanaf 1 januari 2025 moet minstens 10% van het aantal parkeerplaatsen uitgerust zijn met laadpunten, met een minimum van 2 laadpunten. Tegen 2030 moet dit percentage verhoogd zijn naar 20%, en tegen 2035 naar 30% van het totaal aantal parkeerplaatsen.

     

  • Residentiële parkings

    Vanaf 1 januari 2025 moet er voor elke bewoner die over een elektrisch voertuig beschikt, een laadpunt beschikbaar zijn op verzoek. Dit geldt voor alle bewoners die toegang hebben tot de parking, inclusief bezitters van plug-in hybride voertuigen.

     

  • Openbare parkings en andere functies (bijvoorbeeld parkings bij winkels)

    Vanaf 1 januari 2025 moet 5% van de parkeerplaatsen voorzien zijn van laadpunten, met een minimum van 2 laadpunten. Tegen 2030 stijgt dit percentage naar 10%, en tegen 2035 moet 20% van de parkeerplaatsen uitgerust zijn met laadpunten.

Snellaadpunten

Oplaadpunten met een vermogen van 50 kW of meer tellen voor 5 reguliere oplaadpunten, en oplaadpunten van 150 kW of meer tellen voor 10 reguliere oplaadpunten. Dit biedt parkeereigenaren de mogelijkheid om te voldoen aan de regels met een kleiner aantal krachtigere laadstations.

Nieuwe parkings

Nieuwe parkings (die na 13 november 2022 een milieuvergunning hebben gekregen) moeten meteen voldoen aan de quota die gelden voor 2035. Dit betekent dat kantoorgebouwen meteen 30% van hun parkeerplaatsen moeten uitrusten met laadpunten en openbare parkings 20%.

Uitzonderingen

Er kan een afwijking worden toegestaan als de installatie van laadpunten technisch niet mogelijk is of als de kosten buitensporig zijn. In parkings met autoliften is de installatie van laadpunten verboden, tenzij er een afwijking is goedgekeurd op basis van een positief brandweeradvies.

Aanvullende voorschriften voor overdekte parkings

  • In overdekte parkings is het verboden om snellaadpunten van 50 kW of meer te installeren, tenzij er een afwijking wordt toegestaan via de milieuvergunning.
  • Elke ingang van de parking moet voorzien zijn van een noodknop waarmee alle laadpunten gelijktijdig kunnen worden uitgeschakeld in geval van brand of een incident.
  • Er moet een ventilatiesysteem aanwezig zijn dat de luchtverversing per 3 uur regelt.
  • Bij de ingang moet een grondplan met de locatie van de laadpunten worden voorzien.

Voor overdekte parkings van meer dan 1.250 m² gelden aanvullende brandveiligheidsvoorschriften, zoals de installatie van rookmelders en een automatische uitschakeling van alle laadpunten bij branddetectie.

Wallonië

In Wallonië gelden vanaf 2025 strikte regels voor de installatie van laadpunten in zowel nieuwe, gerenoveerde als bestaande gebouwen. Deze verplichtingen vloeien voort uit het Waals decreet van 17 december 2020 en zijn gericht op het ondersteunen van de groei van elektrische voertuigen door een adequate laadinfrastructuur te garanderen.

Verplichtingen in Wallonië

  • Bestaande gebouwen (vanaf 2025)

    Niet-residentiële gebouwen en gebouwen voor collectief wonen (zoals rusthuizen en internaten) met meer dan 20 parkeerplaatsen moeten ten minste één laadpunt installeren en infrastructuur aanleggen voor 1 op 5 parkeerplaatsen, zodat toekomstige uitbreiding mogelijk is.

     

  • Nieuwbouw (vergunning na 11 maart 2021)

    Voor nieuwe gebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen moet infrastructuur aanwezig zijn voor ten minste 1 op 5 parkeerplaatsen, evenals twee laadpunten. Dit geldt zowel voor niet-residentiële als residentiële gebouwen, waarbij voor residentiële gebouwen de laadinfrastructuur moet worden voorbereid voor toekomstige laadpunten, zonder dat deze meteen geïnstalleerd hoeven te worden.

     

  • Ingrijpende renovaties

    Voor gebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan, geldt dezelfde verplichting als bij nieuwbouw: de verplichtingen zijn van toepassing als de renovatie betrekking heeft op de elektrische infrastructuur van het gebouw of het parkeerterrein.

 

Uitzonderingen

  • Kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) die zowel eigenaar als gebruiker zijn van het gebouw, kunnen vrijgesteld worden van de verplichting om laadpunten te installeren, hoewel de infrastructuur voor toekomstige uitbreiding wel moet worden aangelegd.
  • Bepaalde gebouwen met een micro-netwerk zijn ook vrijgesteld, hoewel dit momenteel een theoretische uitzondering is, aangezien er nog geen micro-netwerken in Wallonië bestaan​.
Afbeelding
Verplichting van laadpalen in Vlaanderen en Brussel

Waarom nu actie ondernemen?

Het naleven van deze nieuwe wetgeving kan een complex proces zijn dat planning vereist. Naast het installeren van de vereiste laadpunten, moet je ervoor zorgen dat de infrastructuur klaar is voor toekomstige uitbreidingen. Dit betekent dat bedrijven tijdig maatregelen moeten treffen om ervoor te zorgen dat ze in 2025 volledig voldoen aan de regelgeving.

  • Technische studies: Laat een studie uitvoeren om de geschiktheid van je parkeerplaatsen voor laadpunten te bepalen.
  • Voorbereidingen voor toekomstige uitbreidingen: Zorg dat je infrastructuur geschikt is om later extra laadpunten toe te voegen, zonder dat er ingrijpende aanpassingen nodig zijn.
  • Keuze van de juiste laadoplossingen: Selecteer laadpunten die passen bij de specifieke behoeften van jouw bedrijf, afhankelijk van het gebruik en de locatie van je parkeerplaatsen.
  • Vermijden van boetes: Door op tijd laadpalen te voorzien op jouw locatie vermijdt je om onnodige boetes.

Technische en veiligheidsvereisten

De installatie van laadpunten moet voldoen aan strenge technische en veiligheidsvoorschriften om een veilige en efficiënte werking te garanderen. Deze vereisten gelden in heel België, met enkele variaties per regio afhankelijk van de lokale regelgeving.

Technische vereisten

  • De laadpunten moeten een groter vermogen kunnen leveren dan een standaard stopcontact. In de meeste gevallen moet het laadpunt een vermogen van minimaal 3,7 kW kunnen leveren.
  • Elk laadpunt moet voorzien zijn van een Type 2-connector voor wisselstroom (AC), of een Combo 2-connector voor gelijkstroom (DC).
  • Alle elektrische installaties van de laadpunten moeten worden gekeurd door een erkend orgaan volgens het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI), zoals voorgeschreven in alle Belgische gewesten.

Veiligheidsvoorschriften

  • Brandwerende oppervlakken: Laadpunten moeten geïnstalleerd worden op een onbrandbaar of brandwerend oppervlak, wat specifiek wordt vereist in Brussel en Vlaanderen.
  • Noodstopknoppen: In overdekte parkings moet er een noodstopknop aanwezig zijn bij de ingang om alle laadpunten tegelijk uit te schakelen in geval van een brand of ander incident.
  • Ventilatie: Voor overdekte parkings is een ventilatiesysteem verplicht dat zorgt voor luchtverversing om de drie uur.
  • Bescherming tegen beschadigingen: In alle gewesten moeten laadpunten fysiek beschermd worden tegen mogelijke schade door voertuigen. In Brussel geldt de extra vereiste dat laadpunten toegankelijk moeten zijn voor personen met een beperkte mobiliteit (PBM).
  • Alleen opladen via laadpunten: Voertuigen mogen in overdekte parkings alleen worden opgeladen via de daarvoor geïnstalleerde laadpunten.

Deze voorschriften zijn opgesteld om een veilige en duurzame infrastructuur voor elektrisch laden te waarborgen in België, en ze kunnen per regio variëren afhankelijk van de specifieke eisen van de lokale wetgeving.

Boetes

Vlaanderen

De naleving van de regels wordt gecontroleerd door het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). Als blijkt dat er niet aan de verplichtingen is voldaan, kan VEKA een administratieve boete opleggen.

  • Boete van €2.000 per ontbrekend oplaadpunt.
  • Boete van €1.000 per parkeerplaats wanneer niet werd voorzien in infrastructuur voor leidingen om de installatie van laadpunten in de toekomst mogelijk te maken.

Brussel

De beheerder van een parking, die milieuvergunninghouder is, moet jaarlijks rapporteren aan de distributienetbeheerder over het aantal geïnstalleerde laadpunten. Leefmilieu Brussel rapporteert om de drie jaar aan de Brusselse regering over de naleving van de voorschriften.

Wallonië

Vanaf 2025 zal er toezicht worden gehouden op de naleving van deze verplichtingen, en de Waalse energieautoriteiten zullen handhaven via inspecties en boetes voor niet-naleving.

Hoe kan Certipower jou helpen?

Certipower biedt complete laadoplossingen voor bedrijven en organisaties die hun parkeerterreinen willen voorbereiden op de toekomst van elektrisch rijden. Ons team ondersteunt je bij elke stap van het proces, van technische studies tot installatie en advies over toekomstige uitbreidingen. Wij zorgen ervoor dat jouw bedrijf voldoet aan de nieuwste regelgeving en klaar is voor verdere ontwikkelingen.

  • Advies en planning: Certipower voert een grondige analyse uit en biedt advies op maat om te voldoen aan de EPBD-wetgeving.
  • Installatie: Wij verzorgen de volledige installatie van laadpunten, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over technische details.
  • Toekomstige uitbreidingen: We zorgen ervoor dat de infrastructuur voorbereid is op toekomstige laadpunten, zodat je klaar bent voor de toekomst.

Conclusie

De verplichting om laadpalen te installeren in België nadert snel. Het is belangrijk om nu actie te ondernemen en je parkeerfaciliteiten klaar te maken voor de toekomst van elektrisch rijden. Certipower staat klaar om je te helpen met elke stap van het proces en ervoor te zorgen dat jouw bedrijf voldoet aan de EPBD-wetgeving. Neem vandaag nog contact met ons op voor een adviesgesprek en zorg dat je klaar bent voor 2025!